lørdag den 18. juni 2011

Sidste års kager

God regnvejrsdag til jer alle.

I dag skal jeg til fødselsdag hos Isabella, som bliver tre år. Det betyder, at det er et år siden jeg lavede kager til hendes to-års fødselsdag. Disse kager betyder en del for mig, da det var de første kager jeg lavede til andre end mig selv og min kagesultne mand. Det var også pyntningen af disse to kager, som fik mig til, for alvor, at springe ud i kagepyntehobbyen.

Lagkagen er lavet af hjemmelavede lyse lagkagebunde, creme af flødeskum med flormelis og vanilje, vendt med grofthakket mørk chokolade, hakkede danske jordbær og knuste makroner.
Kagen er betrukket med marcipan og pyntet med royal icing, chokoladehjerter og prinsessepynt fra Dr. Oetker.
Opskrift på lyse lagkagebunde
6 æg
2 dl. sukker
120 g. hvedemel
30 g. kartoffelmel
1/2 tsk. bagepulver

Æg og sukker piskes stift
mel, kartoffelmel og bagepulver sigtes sammen 
og vendes forsigtigt i sukkerblandingen.
Dejen kommes i en springform på 22 cm. 
og bages ca. 30 min. på 175 C.

Jeg bager bundende på varmluft. 
Der bliver tre bunde af en portion og de kan sagtens fryses. Inden fyldning drypper jeg bundende med mælk eller Grand Marnier, så forbliver de svampede og lækre.
 
Den anden kage jeg lavede var en mandelmarengslaglage med friske bær.
Fyldet mellem de to marengsbunde er lavet af en blanding af vanilje-creme, flødeskum, friske hakkede hindbær og hakket chokolade. På toppen er der flødeskum med vaniljekorn og hakkede bær. 2-tallet er lavet af brombær, blåbær, hindbær og jordbær. Til sidst har jeg drysset med høvlet mørk chokolade.
Jeg kan desværre ikke huske hvordan jeg lavede bundende. Jeg ved, at det var et mix af forskellige opskrifter fundet på nettet og at de hakkede mandler ikke var en del af de originale opskrifter. Bundende smagte rigtig godt, så jeg må til at eksperimentere med at finde frem til opskriften igen. (læs: og skrive den ned!)

Det var lige et smut et år tilbage i tiden, hvor hobbyen for alvor blev startet op.
"Mmmm kage" og tak for god ro og orden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar