tirsdag den 28. juni 2011

MMF

Min kagepynteerfaring har gjort mig rigere... Jeg sparer i hver fald nogle penge ved, at lave min MMF (marshmallow fondant) selv i modsætning til at købe en pakke hos en forhandler. En pakke (2,7 kg.) færdig hvid fondant koster 110 kr. Så kan man dele den op og farve den, hvis man har lyst til det. For at lave en portion stor nok til en stor lagkage (og evt. nogle små bidder i andre farver til pynt), bruger jeg ingredienser for ca. 15-20 kr. Det er alligevel en stor besparelse synes jeg.
Kage pyntet med købt fondant
Kage pyntet med hjemmelavet fondant

Fordele ved at lave MMF selv:
  • Man kan putte farve i fra starten, så man slipper for at ælte farve ind i. (puh det kan være hårdt)
  • Man kan putte de smagsstoffer i man har lyst til, igen uden at ælte det ind i. (stadig hårdt)
  • Man kan lave lige den mængde man skal bruge
  • Man kan have ingredienserne på lager, da de holder sig længe.
  • Man ved lige præcis hvilke ingredienser der er i.
  • Man sparer en hel del penge.
  • Man kan ikke se forskel.
- Der er sikkert flere fordele... sikkert mange



Skulle jeg have givet dig lyst til, at kaste dig over din helt egen fondant, kommer den meget simple opskrift her. Her er nok til at betrække en stor lagkage - måske mere.
MMF:
15 skumfiduser
1 spsk. olie
2 spsk. vand
ca. 500 g. flormelis
Valgfri farve og essens/aroma

Skumfiduserne, olien og vandet kommes i en skål, som puttes i mikroovnen i ca. 1 minut.
Skumfiduserne skal puffe op men ikke karamellisere.
Hvis der skal farve og smag i, kommes det i nu.
Herefter røres flormelis i indtil det kan æltes. Der æltes flormelis i indtil fondanten har konsistens som modellervoks og ikke klistrer til hænderne mere.

Så er det bare at betrække kager og lave pynt. God fornøjelse :)


Nu vi er ved sparerådene: I stedet for, at købe en "duster" til, at drysse maizena på bordet med, kan man lave en selv, ved hjælp af en engangsvaskeklud og en køkkenelastik.
 
Næsten gratis, hjemmelavet duster
duster til 40 kr.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar